LN-RAB - Bruk og behandling
Oppdatert 18.02.2010


Teknisk:

- Vær alltid seriøs når du gjør preflight inspection. Følg sjekklisten! Start med cockpit.
- Varmkjør alltid motoren skikkelig, - minimum 5 minutter. Særlig viktig om vinteren!
- Hold tankene mest mulig fulle vinterstid for å unngå kondens.
- Det er tre dreneringspunkter. Drener alle tre! Sjekk at ingen punkter lekker etter drenering.
- Neseleggen skal alltid holdes ren og lett oljet med hydraulikkolje. Vær nøye med dette!
- Vær forsiktig med vingetippene i kulde. Hardhent behandling gir sprekker!
- Vær spesielt forsiktig med frontruta. Denne vaskes KUN med grønnsåpevann og fingertuppene!
- Sett motorvarmer og kupevarmer på i god tid før bruk vinterstid, - 2 – 3 timer. Gyroer og nye veivlager er dyre!
- Unngå at tidsuret for motorvarmeren står på i perioder flyet ikke nyttes. Dette gir kondens i motoren.
- Dersom flyet må svinges rundt, - press på ”siderorsryggen”, - ikke høyderorene!
- Ved tanking: Unngå å bende påfyllingspistolen mot tankåpningen. Dette kan gi skjevheter!
- Etter hver flytur skal motoren brennes ren for sot (i henhold til Stopping Engine / Parking Checklist) ved å kjøre den på 1.800 RPM og maks magring i ca. 20 sekunder. Dette sikrer ren motor og lettere start.
- Test magnetjordingen før motor slås av. OBS: Maks 1.000 RPM!
- Sjekk radiofrekvens 121,50 MHz for ELT-feil.

Bruk:

- Unngå grusbaner, - de ”eter” propeller! Ny propell koster 40.000,- kroner!
- Spar nesehjulsleggen, - sørg for sakte taxiing med stikka i magen.
- Nesehjulsleggen er sårbar (og dyr!) - meld fra etter harde landinger for kontroll!
- Bulker på deksel rundt landingsleggene og på brannskott ved nesehjulsinnfesting kan indikere overbelastning!
- Påse at passasjerer ikke riper opp vinduene med kameralinser og lignende.
- Vær forsiktig når flyet skyves bakover med tauekroken:
  Halen kan lett gå i bakken med kostbare konsekvenser. Bruk stikkelåsen!
- Flyet har standardtanker - total kapasitet: 151 liter.
- Peilestav ligger i flyet. Bruk den! Stol aldri på tankmålerne!
- Ved destinasjoner utenfor Tynset: Ta med tauekroken.
- Unngå ”sideslip” med utfelt flaps, - kan gi forstyrrelser på rorene!
- Husk å sikre hangarportene når de står oppe. Det har hent at de har blåst av!
  Påse også at de er helt oppe når flyet kjøres ut / inn.

Etter hver flytur skal flyet ryddes og rengjøres og være klart for neste bruker. Dette innebærer blant annet at insekter fjernes fra frontrute og vingeforkant om sommeren, og nødvendig støvsuging og vask gjøres.
Headset henges over seterygger og sikkerhetsbelter kobles sammen i setene.


OBS: Flyet har 24 volts elektrisk anlegg. Startkabel mot bil må ikke forekomme!

Sett deg godt inn i Pilot's Operating Handbook!

Alle uregelmessigheter rapporteres til teknisk leder snarest!